Sosiale medier

Bruk av sosiale medier bør være i enhver bedrifts digitale markedsføringsstrategi. I Norge er ca. 75% av alle nordmenn over 16 år aktiv hver dag, og gjennomsnittstiden på daglig bruk i de forskjellige mediene er skyhøye. Vi nordmenn har virkelig implementert sosiale medier i livene våre! I Digital Strategi gir vi deg rådene om hvilke kanaler du skal bruke for å nå din målgruppe, og hvordan du skal kommunisere for å komme gjennom støyen.

MÅLRETTING

Vi målretter annonsene til spesifikke demografiske grupper, basert på alder, kjønn, interesser og geografisk plassering.

OPTIMALISERING

Vi analyserer data og viser hvordan målgruppen responderer på annonsene, hvilke typer innhold som fungerer best, og jobber for å forbedre resultatene.

BYGG MERKEVAREBEVISSTHET

Ved å være til stede i sosiale medier og skape relevant og engasjerende innhold, kan bedrifter bygge opp merkevarebevissthet, kjennskap og lojalitet blant kunder.

PÅVIRKNING

Med målrettet annonsering får du en mer effektiv markedsføring, da annonsene blir vist til personer som sannsynligvis er mer interessert i ditt produkt eller tjeneste. Målet er å få mer relevant trafikk til nettsiden slik at sjansen for handel/henvendelser øker.

Digital Strategi har god erfaring med annonsering i sosiale medier og vet hvilke strategier man bør bruke for å oppnå ulike resultater. Vi kan bistå med både organiske- og annonserte innlegg, og hjelper deg med å være synlig i de SoMe-kanalene som er best for å nå din målgruppe.

 

Men hvilken sosiale medier-plattform skal du bruke? Når det kommer til sosiale medier er det ikke å forakte å være mest mulig synlig i alle kanaler. I de forskjellige SoMe-kanalene er det imidlertid forskjellig brukeradferd og ikke minst forskjellig overvekt av aldersgrupper. Man bør derfor legge mest fokus på den kanalen som treffer målgruppen din og målet for annonseringen best. Med analyseverktøy og harde, kalde fakta vil Digital Strategi hjelpe deg med å velge den SoMe-kanalen du bør styrke din synlighet i.

Organiske innlegg i sosiale medier handler om innhold som blir delt på en bedrifts sosiale medieprofil uten at det er betalt for rekkevidde. Disse innleggene vises i følgernes nyhetsstrøm basert på algoritmene til sosiale medieplattformen og engasjementet til følgerne. Organiske innlegg gir bedriften en mulighet til å vise mer autentisk og personlig innhold. Dette kan inkludere behind-the-scenes-bilder, øyeblikk fra hverdagen, flotte leveranser eller annet som gjør at bedriften fremstår folkelig. 

Suksessen til organiske innlegg er imidlertid avhengig av engasjementet til følgerne dine. Hvis følgere liker, kommenterer eller deler innlegget, øker det sjansen for at innlegget går såkalt viralt og vises for flere mennesker.

En vellykket sosiale medier-strategi inkluderer vanligvis en kombinasjon av organiske og betalte innlegg for å oppnå både bred rekkevidde og engasjement fra målgruppen. I Digital Strategi hjelper vi deg med utforming av organiske innlegg og strategi for hvordan kommunikasjonen skal gjennomføres.

Annonsering i sosiale medier gir en unik mulighet til å målrette kampanjene dine og nå ut til en spesifikk målgruppe. For å lykkes med kampanjene må du imidlertid kjenne målgruppen din, for å kunne vurdere hvilket sosiale medieplattform som skal brukes. Det er også en fordel å ha en forståelse for hvorfor brukerne aktivt oppsøker den spesifikke kanalen du ønsker å annonserer på.

Ved å kjenne målgruppens intensjoner har du muligheten til å tilpasse innholdet i kampanjene slik at det resonnerer bedre med brukerne. Hvis målgruppen er ute etter å bygge nettverk, kan annonsene dine fokusere på karrieretips eller bransjerelatert innhold. Hvis de er der for underholdning, kan du skape engasjerende og morsomt innhold som appellerer til deres interesseområder.

Når du vet hvilken målgruppe du ønsker å nå, kan vi legge en strategi for hvilken plattform vi skal bruke og hvordan budskapet skal kommuniseres for å engasjere.